Sa oled täna siin lehel ilmselt seetõttu, et sa arvad, et sul on diastaas (tänu sõbrannale, googeldamisele vms) või oled arstilt, ämmaemandalt või füsioterapeudilt selle diagnoosi saanud. Mõte sellest, et kõhulihastega on midagi halvasti, on kindlasti päris hirmutav. Ilmselt oled juba internetist lugenud, mida kõike sa nüüd enam teha ei tohi. Tegelikult on võimalik diastaasist täielikult taastuda ja täisväärtuslikku elu elada. 

Diastaas on märk sellest, et su keha vajab rasedus(t)ejärgselt teadlikumat treenimist. Ära keskendu liigselt vahele, mis sul kõhu sirglihaste vahel on. Jah, sa ei saa kohe ülakehatõstetega treenimist alustada. Esmalt on tarvis teha korrigeerivaid harjutusi, et enda keha jälle tunnetama hakata. Järk-järgult jõuad intensiivsemate jõuharjutuste poole ja ühel päeval saad teha kõike ja palju efektiivsemalt kui varem.

Mida tähendab diastaas?

Sõna diastaas tuleb Vana-Kreeka sõnast diastasis ja tähendab vahet või lõhet. Seetõttu arvatakse päris tihti, et diastaas on auk kõhus või kõhulihaste rebend, aga nii see pole. Diastaas on kõhu eesseinas olevate lihaste ja kudede ülevenitus külgsuunal, mille tagajärjel laieneb lihaseid ühendav sidekoeline valgejoon üle normi (alates 2,5 cm ultrahelis).

Miks osadel naistel tekib diastaas juba pärast esimest rasedust ja teistel ei ole sellist probleemi ka pärast kolmanda või rohkema lapse sündi? Seda tegelikult keegi öelda ei oska, aga teaduskirjanduses on sünnitanud naiste diastaasi soodustavate faktoritena välja toodud:

  • Korduvsünnitused, eriti väikese vahega. See on põhjus, miks on soovitatav taastada oma lihased pärast iga rasedust.
  • Mitmikute ootamine.
  • Lapse suur sünnikaal (üle 4 kg).
  • Keisrilõige (ka teised kõhupiirkonna operatsioonid).
  • Ülekaalulisus.
  • Vanus üle 34.
  • Raseduse eelselt väga nõrgad või siis ületreenitud jäigad kõhulihased.
  • Lootevee liig emakas (mida sa ei saa ise kuidagi mõjutada).

Kõhulihased raseduse ajal

Raseduse ajal peab kõht oma mõõtmetelt suurenema, et kohaneda kasvava lootega –  talje ümbermõõt suureneb ligi 50 cm, kõhu sirglihas venib pikkusesse u 20 cm. Keha pehmete kudede lõtvumist soodustavad ka hormoonid (relaksiin, östrogeen, progesteroon). Su kõhulihased peavadki raseduse ajal mingi piirini venima ja raseduse lõpus on teatav vahe kõikidel rasedatel (nn füsioloogiline diastaas). Diastaasi tekkimist on võimalik ennetada. Olemasoleva diastaasi suurenemist saab vältida.

Soovitused raseduse ajaks:

  • Hoia kaalutõus normi piires.
  • Ole kehaliselt aktiivne. Täpsema info leiad siia klikates.
  • Õpi treenima kehatüve lihaseid ka raseduse ajal (Kõhukliiniku füsioterapeut õpetab).
  • Tõuse selili asendist püsti läbi külje.
  • Kui naba tuleb välja, võiks seda toestuseks teipida (Kõhukliiniku füsioterapeut õpetab).
  • Valmistu sünnituseks nii füüsiliselt (sünnitusasendid, hingamistehnikad jms) kui ka emotsionaalselt.

Kõhulihaste taastumine pärast sünnitust

Sünnitusjärgselt taastuvad kõhulihased iseeneslikult kaks kuni kolm kuud. Taastumine on kiirem naistel, kes on enne rasedust ja raseduse ajal kehaliselt aktiivsed.

Kui tunned kaks kuud pärast sünnitust, et kõht on teistsugune ja/või sa ei tunne oma kõhulihaseid ja/või esineb ka muid probleeme, mida enne rasedust ei olnud, siis ära jää ootama, vaid tule konsultatsioonile või sünnitusjärgsesse skriiningusse. NB! Teadusuuringud näitavad, et ilma kehalist aktiivsust rakendamata ei toimu märkimisväärset diastaasi iseeneslikku taastumist.

Soovitused sünnitusjärgseks perioodiks:

  • Alusta esimeste kõhu- ja vaagnapõhja lihaste aktiveerimise harjutustega madalal koormusel juba esimesel nädalal. Mis harjutusi võiksid teha? Vaata siia või broneeri aeg Kõhukliiniku vastuvõtule. Loe füsioterapeut Helle Nurmsalu kohta. 
  • Kasuta kaks kuud kõhtu toetavat vööd (ei tohi olla tugev korsett, waist trainer ega ka kosmeetiline pesu). Kõhukliinik soovitab kerge kompressiooniga vöösid: http://relaxmom.ee/ee/post-partum-belts.html
  • Mida rohkem sa esimesed kuus kuni kaheksa nädalat puhkad, väldid raskuste tõstmist (v.a beebi) ja majapidamistöid, seda paremini sinu kõht taastub.
  • Sünnitusjärgselt ei tohi kindlasti kaks kuud (keisrilõike korral neli kuud) teha ühtegi traditsioonilist kõhulihaseharjutust ega intensiivset trenni. Kui soovid varem alustada, siis konsulteeri füsioterapeudiga, kes hindab sinu valmidust.

Diastaas võib süveneda ka pärast sünnitust, kui lapse eest hoolitsemisel kasutatakse füüsiliselt raskeid, koormavaid ja mitte ergonoomilisi võtteid (lapse tõstmine, kandmine, vannitamine, kumera seljaga vankrikorvi vedamine, turvahälli tõstmine jms). Pole harv juhus, kui naine ütleb, et kolm kuud pärast sünnitust oli kõht paremas vormis kui kuus kuud hiljem.

Tihti esinevad kaebused:

  • “Hommikuti on kõht ilus lame, kuid kui veidi joon või söön, siis õhtuks on kõht nagu rasedal.”
  • “Kaal on sama, mis enne rasedust, aga kõht ei tõmbu tagasi.”
  • “Teen trenni, kogu keha on juba vormis, aga kõhul ei ole mingit muutust.”
  • “Pärast rasedust ei suuda ma enam kõhtu sees hoida.”

NB! Väga oluline on mõista, et kõikide vormist väljas kõhtude süüdlane ei ole diastaas. Õige diagnoosi saamiseks on oluline ultraheliuuring.

Millal on vajalik operatsioon?

Soovituslik on alustada harjutustega ja hinnata operatsiooni vajadust 6–12 kuud pärast harjutustega alustamist. Tervist mõjutavatel põhjustel on diastaasi vajalik opereerida vaid väga vähestel juhtudel. Enamikel naistel, kes lõpuks operatsioonile lähevad, on peamiseks põhjuseks kosmeetiline defekt (venitusarmid, rippuv nahk jms), mida tõesti ainult treeninguga likvideerida ei saa ja sellisel juhul annab parima tulemuse kõhuplastika. Kindlasti tuleks arvestada sellega, et operatsioon on mõistlik võtta plaani, kui lapsed on vanemad kui kaks aastat, sa ei imeta, rohkem lapsi plaanis ei ole ja oled enda ideaalkaalus.

Diastaasiga seotud korduvad küsimused

Kas diastaasiga peab harjutusi tegema elu lõpuni?

Korrigeerivaid harjutusi on soovituslik teha minimaalselt kolm-neli kuud. Seejärel võiks ideaalis toimuda üleminek üldtreeningutele, mis hõlmavad juba kogu keha. Kõige parem trenn on see, mida sa ise ka naudid. Kui eesmärgiks on olla elu lõpuni heas vormis, toonuses ja lameda kõhuga, siis peaks elustiili üks osa olema ka liikumine – ükskõik kas kõndimine, jooksmine, jooga, jõusaal, crossfit, pilates, tantsimine, ujumine jne. Kui sa pole kunagi trenni teinud, siis tea, et kunagi pole hilja alustada.

Kas mitte kunagi ei saa enam normaalseid kõhulihaseharjutusi teha?

Diastaasiga saab teha kõiki harjutusi, milleks su keha sellel hetkel valmis on. Kui oled nt kaks kuud tagasi sünnitanud, lihased on nõrgad, kaasuvalt ka diastaas, siis su keha ei ole ülakeha tõsteteks valmis. Kui oled end juba teadlikult treeninud, lihastunnetus on hea, siis saab ka diastaasiga teha tavatrenne. Oluline on varem või hiljem kõhulihaseid treenima hakata, sest ainult hingamisharjutustega kõhtu vormi ei saa. Täpsemad juhised saad Kõhukliiniku füsioterapeudilt.

Kui tunned, et soovid iseseisvalt treenida, siis võib sulle sobida 12-nädalane e-kursus “Sinu keha pärast sünnitust”, mida saad läbida kodust lahkumata.

Kui soovid personaalselt sulle koostatud taastusplaani, siis oled oodatud vastuvõtule Tartus või Tallinnas.

Kõhulihaste hindamine ultraheliga & teraapia 60 minutit

80€

Sisaldab ultraheliuuringut, manuaalset hindamist, EMG-d, kinesioteipimist, teraapiaplaani.

NB! Veebibronnis on teenuse nimeks hetkel Sünnitusjärgne skriining.

NB! Kui ONLINE broneerimissüsteemis vabasid aegasid ei ole, siis broneerige aeg helistades 1330!

Korduv teraapia ultraheliuuringuga 30 minutit

65 €

Sisaldab ultraheliuuringut, vajadusel teipimist, teraapiaplaani muutmine

Neile, kes on käinud vastuvõtul viimase 2a jooksul või teevad e-kursust!

Diastaasi teraapia pakett

Kellele diastaasi teraapia pakett sobib?

Diastaasi füsioteraapia pakett sobib sulle, kui sul on pärast sünnitust mure kõhu vormi saamisega ja kahtlustad või sul on diagnoositud kõhu sirglihase lahknemine ehk diastaas. Sa ei julge treenida, sest kardad olukorda halvendada või ei ole seni harjutustest abi saanud.

Diastaasi teraapia pakett sisaldab kolme kohtumist füsioterapeudiga:

Esmane visiit (60 minutit)

  • Ultraheliga kõhulihaste ja keha kui terviku hindamine. 
  • Taastusplaani koostamine.
  • Füsioterapeut õpetab süvalihaste aktiveerimise tehnikat, kasutab vajadusel EMG-d, kinesioteipimist. 
  • Kodused harjutused, mida on vaja igapäevaselt teha. 
  • Juurdepääs e-kursusele. 

Kordusvisiit nelja kuni kuue nädala pärast (30 minutit)

  • Edusammude hindamine.
  • Vajadusel taastusplaani muutmine. 

Kordusvisiit nelja kuni kuue nädala pärast (30 minutit)

  • Edusammude hindamine. 
  • Edasised soovitused igapäevaelu ja treeningute osas.

Miks valida diastaasi füsioteraapia pakett? 

Pakett on parim valik neile, kellel on raskusi järjepidevusega. Füsioterapeut aitab taastusperioodi läbida süstemaatilisemalt ning hoida motivatsiooni. Paketi läbimisel on võimalus konsulteerida füsioterapeudiga ka e-posti teel ja saada nõu ning tuge. Ka teadusuuringutes on leitud, et kolmekuuline juhendatud treening on efektiivsem kui iseseisev harjutamine.

Kuidas füsioterapeudiga kohtumiseks ette valmistuda?

Pane selga mugavad riided.

Diastaasi teraapia pakett

180 €

Kolm individuaalset kohtumist.
Esmane visiit 60 minutit, lisaks kaks 30-minutilist vastuvõttu (intervall neli kuni kuus nädalat). 

Põhjalik hindamine.

Personaalne taastusplaan.

Tasuta e-kursus.